وبلاگ جواد جهانبخش اسکویی

دانلود نرم افزار، مقالات علمی، کتابهای الکترونیکی و...

دانلود نرم افزار، مقالات علمی، کتابهای الکترونیکی و...

وبلاگ جواد جهانبخش اسکویی

جواد جهانبخش، کارشناس حوزه فناوری اطلاعات، رشته مهندسی شبکه های کامپیوتری

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۲۶ تیر ۰۰، ۱۰:۳۴ - آلپ صنعت
    عالی
نویسندگان

نقص امنیتی در دستگاه های بلوتوثی

محققان یک نقص امنیتی جدید در دستگاه‌های بلوتوثی کشف کردند که باعث می شود کاربران آنها ردیابی شوند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، تاکنون نقص های امنیتی بیشماری از طریق بلوتوث در کاربران گوشی‌های هوشمند کشف شده است. این آسیب پذیری ها در نهایت منجر به دسترسی غیرقانونی گوشی کاربران می شود که به راحتی می توان داده ها را سرقت کرد و یا دستور های غیرمجاز را اجرا کرد. برخی نقص های امنیتی بلوتوث کشف شده حتی باعث از دست دادن کنترل کامل گوشی هوشمند شده است.

گروهی از محققان دانشگاه کالیفرنیا گزارشی را در رابطه با یک باگ امنیتی جدید منتشر کردند. این باگ به اندازه ای خطرناک بود که حتی از طریق بروزرسانی امنیتی ساده رفع نمیشد. بنظر می‌رسد این آسیب‌پذیری برای مدت طولانی وجود داشته و تاکنون نادیده گرفته شده است. آسیب پذیری کشف شده توسط این گروه از محققان امکان ردیابی گوشی هوشمند را از طریق سیگنال بلوتوث تا زمانی که فعال است امکان پذیر می کند. بدین ترتیب کاربران گوشی های بلوتوثی تا زمانی که بلوتوث آنها فعال باشد در هر مکانی قابل ردیابی هستند.

بسیاری از دستگاه های کنونی مانند تلفن های هوشمند، لپ تاپ ها و هدفون ها دارای تراشه های BLE مربوط به بلوتوث هستند که امکان دارد نقص‌هایی در آن وجود داشته باشد. در واقع اکثر این دستگاه ها سیگنالهای متفاوتی را در رابطه با بلوتوث منتشر می‌کنند. به همین ترتیب می توان گفت بلوتوث این دستگاه ها ردپای منحصر به فردی خواهند داشت. محققان تحقیقات خود را با کمک یک گیرنده ساده برای رهگیری سیگنال های بلوتوث آغاز کردند. اولین تحقیق از داده های مربوط به سیگنال های بلوتوث غریبه های تصادفی انجام گرفت که به مدت یک ساعت از بین ۱۶۲ دستگاه شناسایی شده ۴۰ درصد از آن ها دارای سیگنال های منحصر به فرد بوده و به‌طور جداگانه قابل شناسایی بودند.

مرحله دوم این تحقیق از نرم افزار گیرنده استفاده شد. داده های این نرم‌افزار نیز از طریق نصب آن در یک اتاق و افرادی که روزانه از کنار آن عبور می کردند دریافت شد در این بین از 747 دستگاه رهگیری شده حدود 47.1 دستگاه سیگنال های منحصر به فرد داشتند. در مرحله بعد محققان تلاش کردند تا ۱۷ مورد از دستگاه‌های قابل شناسایی را ردیابی کنند. بدین ترتیب مشخص شد این دستگاه ها با دقت ۹۷ درصد قابل ردیابی هستند. این آسیب پذیری به برند گوشی ها مربوط نمی شود و ردیابی آن تفاوتی بین گوشی های آیفون و اندرویدی قائل نیست. البته گوشی های آیفون سیگنالهای بلوتوثی قوی‌تری را انتشار می دهند که باعث متمایز شدن آن با سایر گوشی ها میشود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی